torsdag 25 mars 2010

Lilltass

Det var när jag fick kontakt med Malin som äger Lilltass som allt uppdagades ang valpfabriken.
Här är hennes berättelse (svar på mail från mig).

Hej
Lilltass åt också Friskies som valp och rå nötfärs, han var inte mager när han kom till oss utan väldigt fin och fluffig, han vägde 6,5 kg vid 9 veckors ålder och när han var 13 veckor vägde han 13,5 kg.
Han var dock ganska trött och rädd för folk den första veckan, han hade aldrig problem med oss utan älskade oss redan i bilen hem.
Vi hade leversnittar till Lilltass som godis de första månaderna, vi provade Frolic nån gång men han åt inte det, nu äter han det mer än gärna.
Vi upplevde Alexandra som en trevlig figur, Lilltass var nästan rumsren när vi hämtade honom, han har "gjort inne" typ 3 ggr på hela tiden vi har haft honom och då var det vårat fel för vi inte var tillräckligt snabba, då vi bor i lägenhet på 2:a våning, annars har han varit superduktig på att säga till när han vill ut.
Vi blev lite fundersamma när vi inte fick svar från Alexandra ( jag har inte mailen kvar då jag mailade genom Blocket), och telefonnummret har jag inte heller bara adressen, hon heter A.B och bor på Olofsbo *** i Tvärred, Ulricehamn, det har jag på papper från veterinärsbesiktningen.
Jag hade numret i min mobil men den har av en händelse blivit tvättat i tvättmaskinen.
Lilltass är en ordentligt stor hund ( han väger nu 43 kg och 70 i manken och välpälsad), han har vägt 46 kg som mest men nu gått ner i vikt pga av dålig aptit han har åkt på Borelia och varit extremt matt, men nu är det snart fart på honom igen.
Medicinen han fått verkar vara rena knarket, smärtstillande för han hade runtgående hälta och antibiotika, plus att han hade svamp i öronen, så han har skojsamma örondroppar också.
Vi har noterat att Lilltass har haft extremt mycket svart öronvax och kliat sig som besatt i öronen, vi sa till hos veterinären när vi gav honom rabies sprutor och han sa att det var vax och rek. någon öronrengöring, men det har föga hjälpt, så nu när han ändå var på Blå Stjärnan så tog det ett odlingsprov och det var svamp, så vi tror han haft det ända sedan han kom till oss.
(Jag har ont i magen för att vi inte behandlat tidigare, men jag trodde det var helt okej att rensa med öronrens eftersom våran "vanliga" veterinär sa det till oss redan när han var liten).
Till oss sa A att Lilltass kull var den första av Stinas kullar, och att hon ev skulle para henne med en vit schäfer nästa gång.
Hon sa inget om 900 kr extra i chip/vaccination till oss, hon erbjöd oss 500 kr rabatt om vi fixade vaccinationen själva men vi sa att hon kunde fixa så åkte vi dit med hunden.
Så vi betalade 3500 kr med allt.
Min gubbe tycker att det är märkligt tätt mellan kullarna, och många har sagt att det känns omöjligt att en samojed är far till Lilltass eftersom han ser ut som en långhårig vit schäfer eller herdehund, tom ledaren på valpkursen vi gick trodde han var herdehund, när jag då sa nej så frågade hon om han var renrasig vit schäfer av den gamla typen med rak rygg!
Några har med sarkasm frågat om pappan är morfar Boris... ha ha ha.
Jag ska ärligt säga att jag vetat att Lilltass skulle bli så stor hade jag aldrig åkt och tittat på honom, det lät så bra med schäfer/samojed då jag hade räknat med en hund som var lite mindre än "normal" schäfer.

Ha det bra, kul att vi fått kontakt.
//Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar