söndag 20 september 2009

Tionde veckan

Vägningen visade 21,4 kilo så hon har gått upp igen.
Men vart gör hon av det???

Har idag gjort nytt godis till Nova då hon inte tålde "köttbullarna" pga av äggen troligtvis.

Hoppas hon tål detta så jag kan komma igång ordentligt med träningen.
Den lilla har hamnat i trotsåldern lite grann redan, 5½ månad gammal...

Och hon är ganska vinglig bak men å andra sidan så krånglade hennes mage så länge att hon magrade av rejält så hon hade inget att bygga muskler av.

Tur hon har den pälsen hon har så det inte syntes så tydligt!
Först nu känner man inte höftbenen längre och ryggraden har nästan ”försvunnit”.

Men inte ett uns hull än trots att hon får äta så mycket hon vill, men det kommer väl så småningom.

Nu är det ju mest promenader och valpbus som gäller utomhus förutom grundlydnad, men så fort hon blivit mer stabil i kroppen och lite äldre ska jag ta med henne ut i skogen så hon får lite kuperad mark att gå i, klättra lite osv.

Och så kör vi leta godis, på stubbar, bänkar, i träd osv då jag äntligen lyckats göra ett hon tål!

Hundkarra, fast med köttfärs istället för lever och bara en halv påse kycklinglever.
Sen när det blivit varmare så hon kan bada ute ska hon få bada en del, simning är ju kanon för muskler och leder.

Tänkte jag skulle berätta lite om Novas "egenheter".
För det första, hon älskar skor!
Men bara mina och Jetlags tennisdojjor, dom andra låter hon bli.
Dom kan vi hitta lite överallt där hon har sina gömmor, med skosnörena uppknutna.

Inget tuggande på dom eller så, bara det att skosnörena får inte vara knutna av nån anledning.

Mina tofflor gör hon likadant med, dom bär hon iväg till gömmorna.

Och hon är en hamster!!!

Alla hennes saker ska ligga där hon är, har hon missat nånting går hon och hämtar det.
Får hon tuggben, lägger hon dom i blöt en stund i vattenskålen tills det är lagom mjukt, då hämtar hon det och antingen tuggar eller gömmer.

Vill hon inte gå ute så är det tvärstopp!

Bara lägger sig ner och blänger på mig eller sätter sig med ryggen mot mig.

Då är det bara att lyfta henne i selen och gå, försöka locka eller dra i kopplet är ingen idé, hon blir hellre släpad än reser sig.
Ska jag träna med henne inne och lockar på henne sätter hon sig på säkert avstånd och bara blänger:
-Vad ska du hitta på för jäkelskap nu då?

Spelar ingen roll vad jag lockar med, hon går inte fram!

Och gosa gillar hon, då ska man sitta på huk så hon kan köra in huvudet under en och man ska klia på höfterna och korset.
Och envis!
Jag som tyckte min gamla tik Mimmi var enveten som en smålänning, men denna måste vara dalslänning och nåt mer, för envetnare jycke har jag aldrig varit med om;)

Och så är hon kaxig så det räcker och blir över och när nån jycke säger ifrån är det SÅÅ synd om henne, yl och gråt och får hon inget medhåll, då kaxar hon igen tills nån blir förbannad och säger ifrån på skarpen.
Och när hon är glad och kommer mot en lyfter hon frambenen högt och rakt ut, ungefär som i marsch och hela hon lyser och hennes samojedleende får en verkligen att smälta.

Hon har en sån otroligt stark personlighet och charm att man inte kan bli arg på henne och det vet hon, spelar på det varje dag;)

Nova vet nog inte ens vad klocka är, eller så går hennes ständigt fel.

Men en sjusovare är hon verkligen, vaknar sällan före 10-11 på morgonen...
Och precis som matte ska hon morrna sig lite innan hon ska äta gå och ut.
Regnar det så vill hon helst inte gå utanför entredörrens tak alls, blänger på mig som om jag vore skogstokig!

Så det blir väl att dra på henne täcke sen när hon växt färdigt, precis som Mimmi på äldre dagar.

Hennes saker samlar hon inte där vi är konstigt nog.

Utan i sin hörna i sovrummet, korgen i hallen eller bakom ena fåtöljen i vardagsrummet och är inte noga med att vara med oss hela tiden heller, självständigt liten dam.

Och än så länge är det bara namnet Zigge ingen hon uppfattar i samband med namnet, men när jag säger till Jetlag att jag ska ha Zigge sen så spetsar hon öronen och följer mig som en svans.

Då ska hon bara med, Zigge är ju hur kul som helst.

Så här får man använda andra namn istället, stollejycken, yrvädret osv.
Säger jag däremot ingen Zigge idag så tittar hon nästan lite ledset på mig och bryr sig inte.

Så vissa ord kan hon och fattar vad dom innebär, smart liten tjej;)

Är vi ute och hon gjort nummer 2 där jag får plocka upp så vet hon att vi ska gå till tunnan, spanar runt och går direkt dit när jag säger tunnan.
Och nu för andra morgonen i rad har hon väckt mig när hon och Jetlag varit ute genom att bita mig i tårna för att säga:
-Hallå, nu är husse hemma och vi har varit ute.
När jag lockar på henne inne så får smiter hon undan, står bakom ett hörn och bara glor med en otrolig min.

-Ska du hålla på med mig nu igen? tycks hon säga.
Fast jag alltid ger henne nåt gott när hon väl kommer och inte gör nåt annat så vägrar hon konstant i 90% av fallen.

Ska jag borsta eller klippa klor så går jag bara och hämtar henne, säger ingenting.

Ska bli otroligt kul och se hur hon utvecklas denna lilla tjej.

Novas mage är fortfarande bra, håller så sakta på att gå över till Standardt som jag köpte för att ha som foder från början.
Och hon verkar inte reagera på det, men jag är försiktig.
1 msk upplött Standardt/mål och resten specialfoder.
Ska öka det om 2 dagar till 2 msk tänkte jag.

Ska bli skönt om hon kan äta det sen, det andra är svindyrt!

14 kilo kostar 775:- Som vuxen kommer hon ju äta drygt en sån säck/månad.
Men jag är superglad att hennes mage är ok, man vågar hoppas lite mer för varje dag som går nu.
Man behöver inte ens trycka lätt för att känna revbenen och hon behöver lite mer över höftbenen, när det var som värst syntes dom under pälsen, ryggraden syntes den med och kändes som en vass pinne när man strök henne över ryggen.

Hade det inte varit för pälsen som är lurvig så hade hon sett ut som ett benrangel, jag skämdes ibland när jag gick ut med henne och folk stirrade.

Men inget hull, inget att bygga muskler av...

Men hon får äta så mycket hon vill och det händer allt som oftast att hon lämnar för att gå och äta upp senare.

Fodret hon får är ju inte direkt fett eller kraftigt heller.

Och allt hon lägger på sig springer hon av sig på nolltid!

Måste ju berätta vad som hände igår kväll.
Nova var i sitt esse och lekte med katterna och började skälla på gamle Otto för att han inte vill leka med henne.

Otto bryr sig inte, döv som han är.

Då säger vi till henne att inte skälla, tyst osv och när hon väl hör oss kommer ett mmrraaow, ungefär som hon gäspar och morrar samtidigt.

Då frågar jag henne om hon pratar kattspråk, hon tittar på mig och så kommer grymtande mrrrmm.

Gissa om vi skrattade!

Synd man inte fick det på film.


Idag slog hon dövörat till totalt när vi var ute trots att jag lockade, gjorde clownkonster osv...

Snart 6 månader och redan trotsålder, vad händer när hon blir tonåring???
Jag vågar inte ens tänka på det!
Och så får man börja om från början med det där skällandet på andra hundar.
Naturligtvis sprang jag på både Serena & Foxy idag, 2 schäferdamer som vet hur man använder rösten i tid och otid...

Nova är inte sen att ta efter :(

Jag måste få till nåt mer godis till henne, ska testa fiskreceptet jag fick av en kompis och rulla dom i maizena som med köttbullarna.
Får hon lite för mycket blir hon lös tyvärr.

Sen ska det klickas minsann;)

Lördag morgon...
Jaha, då blev man väckt igen, denna gången av en kall, blöt nos rätt på truten, hon kom inte åt mina fötter Jetlag har jobbat, han rastar henne när han kommer hem och då måste hon ju tala om att pappsen är hemma och vi har vart ute, dags att gå upp morsan...
Sen fullt bus en stund med katterna, sen dags för henne att sova.

Så nu blir det inga sovmorgnar när Jetlag jobbar längre, dom som är så sköna:/

Nu har jag testat att göra hundköttbullarna med fisk också, gick lika bra det.
Torra fina på ytan blev dom.

Men tydligen inte lika goa som dom vanliga, hade bara vitfisk hemma.

Men jag hoppas Novas mage klarar dom i alla fall, hon kan bli lite dålig i magen av dom vanliga om hon får för många.
Måste komma igång med träningen, idag jagade hon en cyklist och skulle även jaga en moppe men jag hann att få tag i henne som tur var.
Inkallning går bra OM det inte finns nåt annat som lockar...

Och så har hon tappat extratänderna i nederkäken, förmodligen sitter dom i Zigges päls, var ute med båda i torsdags Förhoppningsvis hittar jag nån av dom andra, skulle vara så kul att ha en tand efter henne juh.
Och bestämd är hon minsann…
Har läst att samojeden har detta i sig samt är envetnast bland hundar...

Och smart samtidigt.

Lyckades ju distrahera henne tills cykeln åkt förbi och kommit en bit med en bit kokt kött, när hon väl fått det, tuggat i sig den och gett mig en tack-för-det-blick vände hon och satte fart efter cykeln men med dom första stegen i backen, ivrigt nosande...

Där stog jag, lurad och såg ut som ett fån!!!

Söndag igen och ytterligare en vecka har gått.

Idag har vi haft kul ute.
I förmiddags när jag var ute med Nova så körde jag lite apport-träning med boll.
Första gången jag tog med boll ut och det gick kanon.
Fast jag använder kommandot hämta, det bara blev så när jag kastade en pinne en gång och hon apporterade den självmant.
Försökte med apport men det fattade hon inte, sprang inte ens efter pinnen den gången.
Sen in i dungen och leka följa matte.

Det gillar hon verkligen:)
Gömde mig en gång bakom ett träd när hon sprang iväg framför mig, synd jag inte hade kameran med mig och tog kort på hennes min!!!
Sen gick inte det, hon höll stenkoll på vart jag var:/
Men vi har traskat i ris, över nerfallna träd, på stigar och där stigar inte finns och nu när vi kommer fram till en korsning av flera stigar stannar hon och väntar på att jag ska välja istället som förut bara traska iväg.
Och så fick hon plaska tassarna i en liten skogsdamm, kastade pinnar som hon fick leta upp, hela hon lyste som en sol!!!
Sen på eftermiddagen gick vi ut alla 3, det är ju kanon tycker hon.
Tog med bollen då med, körde lite apport och följa matte och husse i dungen.
Husse gömde sig och Nova fick leta.

Hon vet vad hon ska göra, sätter nosen i backen tills hon får upp spåret, spårar en liten bit men sen blir hon för ivrig och rusar iväg.
Hon vet vad hon ska göra, men inte riktigt hur hon ska fixa det, blir så ivrig.

Och matte stog ju kvar och bara tittade, det gjorde henne förvirrad så jag följde efter henne och passade på att lägga in kommandot sök när hon satte nosen i backen och jag såg att hon hittat spåret.

Men när hon väl hittat husse, sittande kurandes under en gran såg han väldigt läskig ut så hon gick inte fram utan ställde sig och morrade och skällde på den där läskiga typen:)

Först när jag gick framför henne, husse reste på sig och lockade på henne så fattade hon vem det var.
Och jisses vad glad hon blev, hade ju hittat husse igen. Tänkte göra om samma sak men det gick inte, hon hade stenkoll på oss.
Men däremot fick vi tränat på Hej då ett par gånger, reservkommandot då inkallning inte funkar.

Och jag fick lärt Jetlag hur man gör.

Säger/skriker Hej då högt och drar iväg åt motsatt håll.

Jisses vilken fart hon fick när hon såg oss springandes åt fel håll!

Och en joggare fick sig en utskällning, där hjälpte ingenting då vi var sekunden försena med att bryta henne.

Han såg att det var en valp men backar med händerna i luften och naturligtvis blev Nova ännu tuffare:/
Så nu ska vi försöka få tag i folk som kan hjälpa oss träna på det, jogga förbi så vi får chans att korrigera det beteendet samt detta med att jaga cyklar!
Då glömmer hon totalt bort vart jag är, bara rusar efter ivrigt skällande och jag står där och leker clown, ropar och skriker och ser allmänt fånig ut.

Hade med mig hennes favvoleksak ute, hennes pipgroda men den var inte lika kul som att jaga cyklister:(
Och jag fasar för hur envis och bestämd hon ska bli som tonåring när hon visar detta redan nu...
Får hon inte som hon vill blir hon pissesur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar