fredag 18 september 2009

Åttonde veckan

Novas mage har äntligen rättat till sig med hjälp av Olewo-morötter och Stomax.
6 dagar på raken har magen varit kanon!

Ingen diarré nu, hoppas det håller i sig.
Och inatt har hon varit så duktig!
Jetlag jobbade och brukar ringa mig runt 2-tiden för att jag ska gå ut med henne sista nattapromenaden.
Vad händer?
Jo, både telefon och internet ligger nere (har bredbandstelefoni), batteriet på mobilen hade dött och jag stensov på soffan!
Så när han kommer hem är hon vrålhungrig och nödig.
Endast kissat inne på en tidning men inte en enda hög!
Det gjorde hon ute istället, 4 gånger.
Så nu hoppas jag verkligen att hon snart är rumsren, varje bakslag med magen har ju blåst bort all träning och framsteg.
Och så väntar jag på godiset jag beställt till henne, Provit, gjort på 100% sej utan tillsatser så det borde hennes mage tåla.
Sen ska jag börja ordentligt med träningen med henne, foderkulor är väl sådär som belöning tycker hon och jag förstår henne.
Ska även börja med klicker, detta underbara redskap.
Och nu när jag satt och skrev kom godiset från Foderbilen och fodret till henne och FEL godis!
Fick Purinas kex istället, kollade min order och jag hade beställt fel*mutter*
Stora, hårda kex...
Jaja, dom går väl åt så småningom, får väl försöka mig på att göra eget fiskgodis istället...
Men iofs tål hon kokta, urgröpta märgben och blir inte dålig av det lilla köttet som hon gnager i sig, kanske skulle testa det istället?
Koka kött och skära småbitar av.
Varför ska nästan allt hundgodis vara rökt???
Eller stenhårda kex?
Jaja, jag kommer nog på nån lösning framöver, huvudsaken är att magen håller sig bra och jag kommer igång med träningen ordentligt, hon blir ju 5 månader nu den 12:e.
Vill INTE ha en tonårsillbatting jag själv "skapat", har haft nog med såna i mitt liv.

Jag hör dig inte matte;)


Nova mår kanon i magen fortfarande (onsdag) och börjar så smått säga ifrån när hon vill ut. En kompis i ett forum frågade om ett hemmagjort hundgodis som inte var hårt eller kladdade och milt för magen.
Då kom jag ju på att jag hittat en massa recept på hemmagjort godis till jyckarna. Jag och mitt minne… :/ Själv ska jag göra köttbullar till Nova idag, måste ju testa nåt av dom nya recepten jag hittat.
Passar på att lämna rapport om hundköttbullarna.
Dom är uppskattade men jisses vilken tid det tar att göra dom!
Jag som aldrig lärt mig att göra mat för 2 pers (brukar bli till 10) kunde ju inte göra bara köttbullar så det räckte ett tag, jag har så det räcker i månader! Gjorde på ett kilo färs, tänkte att det räcker så där lagom länge, men dom ska ju vara så små!!!
Så det blir att frysa in en hel del här. Och dom är torra på ytan och mjuka inuti, skulle nog passa perfekt som utställningsgodis. Och som vanligt kan jag aldrig följa recept till punkt och pricka, så det blev lite modifikation.
Då har man testat köttbullarna ute också, jisses vilken respons jag fick! Räckte jag ropade på henne och förde handen mot fickan så kom hon som en gasell farande och satte sig framför mig utan att jag behövde ge kommandot.
Och hon släppte mig inte med blicken!


Så idag blev det en hel del kontaktövningar ute och inkallning, och det har aldrig gått bättre så dom köttbullarna fick väl godkänt:)

Mötte Melkers husse, han är en liten *nånting*terrier, fransk av nåt slag, liten, faunfärgad, rufsig med lite platt nos.
Nova, som alltid är så reserverad mot främmande tog köttbullar ur handen på honom så fort hon kände lukten och han kunde t om klappa henne lite på läppen utan att hon ryggade tillbaka och ställde sig på behörigt avstånd.
Så även det går bättre och bättre.
I början räckte med att nån tittade på henne så ryggade hon, fast iofs är det rätt skönt med en reserverad hund, Nuzzy var ju tokig i folk, skulle hälsa på allt och alla.
Så senare idag när gubben vaknat (jobbat i natt) ska jag börja med klickerträningen inomhus.
Vacker tass går också kanon med köttbullarna, med foderkulorna lyfte hon knappt ens tassen, var väl inget värt att jobba för.
Tur man gjorde många direkt så man slipper stå och göra nya om ett par dagar ;)

Hoppas bara hennes mage inte rasar av det bara, delade på dom i småbitar för säkerhets skull.
Och inte ens då kladdade dom i fickan!

Ska snart iväg och hämta Zigge, det blir den ultimata testen för dom, äter han dom så är dom mer än godkända.
Kräsnare hund har jag aldrig träffat på, dessutom schäfer som brukar vara rätt matglada...
Han nobbar t om oxfilé, fläskfilé och annat gott kött, fisk ska det vara för den herrn :/
Går det inte får jag väl försöka göra bullar på tonfisk på nåt sätt och hoppas att dom duger åt herrn *hmm*
Rynkar på näsan åt i stort sett allt, levergodis som man köper KAN gå om han är hungrig, hemmagjord lever slinker ner utan problem iofs annars är det fisk som gäller, fiskbullar älskar han om det är dom i buljong, inte dom andra sorterna. Då får man spola av såsen väldigt noga.
Och då är det med nöd och näppe han äter dom...
Löptikar börjar det bli gott om här nu så det är inte lätt att få kontakt med honom alls, alla dessa dofter *suck*

Jag och min förvirrade hjärna:(

Packar ner några köttbullar i fickan, drar på mig kläder (kallt och vräker ner snö) och traskar iväg för att hämta Zigge.
Men han var inte hos "mormor" idag!
Jag har kollat fel i almanackan :(
Så den ultimata testen på köttbullarna får vänta tills på måndag.
Men å andra sidan knatade jag iväg till affären istället och där träffade jag Inka, en malamut-tjej, eller dam rättare sagt.

Otrolig värdighet ut i klosptesarna!


Även hon kan vara lite kinkig med godis men köttbullarna älskade hon!
Tog fram en för att visa matte, då hoppar hon upp och snor den direkt ur näven på mig!
Hon som aldrig ens tigger annars!!!
När vi sen skulle gå åt varsitt håll ville Inka inte alls, hon satte sig och där satt hon och tittade efter mig och köttbullarna *Big smile*
Kompisar var vi förut men nu är vi riktiga bundisar, Inka och jag, hehe.

Har sett att Nova har fått nya hörntänder i nederkäken, men dom kommer innanför valptänderna så just nu har hon dubbel uppsättning.

Försökt känna om dom sitter lösa men det är nog lättare att skåda en bläckfisk i munnen, hon bara totalvägrar.

Titta går kanon om jag bara lyfter på läppen, men aja matte om hon försöker peta på mina tänder, då tar jag på ålskinnet och smiter;)

Skulle valptänderna lossna av sig själv eller måste vi ta vetten til hjälp?
Frågade folk i forum och dom kommer förmodligen lossna av sig själva frampå och jag drar en lättnadens suck, hönsmamma och otursdrabbad som jag är…

Fick rådet att kampa med henne med en mjuk leksak eller en trasa och att hon ska få gnaga ben.

Ok, jag fick börja kampa med henne då, hur nu det ska gå...
Tjatat in kommandot loss som börjar sitta nu OM hon är på det humöret!
Snacka om att det är en tjej med mycket egen vilja, denna lilla lurvetuss;)

Jetlag har jobbat inatt och var inte hemma förrän 9 imorses, gick ut med henne då.
Kl 9.45 börjar hon pipa, jag blir klarvaken, hoppar i kläderna och ut.
-Nu är magen kass var min första tanke.
Nädå, hon skulle bara ut och leka med pinnar, kissade inte förrän jag sa till henne:/ Och jag var ute med henne sista gången 4.30 inatt, fastnade i en film och tyckte det skulle bli skönt att få sova...

Hmm… Ett vitt, fyrbent lurvigt monster har flyttat in…

Och så var det söndag igen och slutet på denna veckan.

Jag har försökt kampa lite med henne som belöning ute då hon apporterar frivilligt, men hon släpper bara och tittar undergivet på mig.
Hon tar pinnen när jag ber henne, håller den lite tills jag börjar, då släpper hon direkt.
Men så var ju uppfödaren väldigt noga med att visa vem som bestämde och sin dominans gentemot dom andra hundarna, så där har jag nog orsaken.
Visserligen skönt när man tänker på framtiden, men i nuläget vill jag ju ha kamplust!
Här fick vi se lite sol runt 14.30-tiden, men då stensov Nova efter att ha lekt med en "scholder"-tik, Schäfer/Golden, Sherie.

Och jag börjar fundera på varför skaffade jag en vit hund...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar