onsdag 9 september 2009

Sjunde veckan

Nu orkar jag inte sitta och skriva om allting till dåtid längre, kopierar ju texten från en ”dagbok” jag har i ett forum.


Måndagsvägning igen, 17,4 kilo nu, alltså upp 1,4 kilo på bara en vecka!

Men lika mager fortfarande, fast jag tycker att höftbenen inte känns lika tydligt nu utan det börjar bli lite muskler över korset.

Träningen går väl sådär.

Visst visst det lättare att träna och motivera om man hittade ett godis hon tål, iofs brukar hon få några enstaka torra foderkulor men det blir inte många under dagen.
Och hon börjar bli lite kräsen den lila damen.
Hade glömt göra i ordning morötterna igår till middagmålet så jag ställde ner mat i alla fall.
Tror du hon åt???
NÄ!
Hon skulle ha sina morötter minsann, vilken blick jag fick
J
Men det gick till slut ändå, la i några extra kulor så hon såg det, då gick det ner i alla fall.

Börjar fundera på om hon inte har gener från en vinterkanin nånstans, vit päls och gillar morötter ^^
Hoppas att jag nästa vecka kan ge enbart foder och slipper detta eviga ris och fisk-kokande.
Är uppe i ca 30% ris 70% foder nu.

Och det där med tovor märker jag också av nu.
Även om hon är ganska korthårig har hon väldigt fin, tunn pälskvalitet som tovar ihop sig direkt om man inte borstar henne varje dag.
Främst i armhålorna, ljumskarna och på låren.
Och borstningen går bättre och bättre, men det är inte riktigt poppis än.
Idag blir det kloklippning igen, det går jättebra om vi är 2 för hon ska bara leka, sprattlar som en fisk på torra land
J

Hon är super på att aktivera sig själv eller så gör katterna det ;D
Lite moment 22 här, vi vill helst inte att Nova jagar katterna inne, men vad gör man när katterna kommer fram och retar henne och sen sticker ???
Eller om hon går här inne lugnt och stilla so kommer en katt farande och jagar henne...

Oftast är det Gibson, den retstickan ;)

Foto på Gibson

Och så har hon börjat lära sig att när man säger stolpe så går man runt och tillbaka om hon går på fel sida av en.
Och på kvällarna vill hon gärna inte gå långt alls, när hon gjort ifrån sig vill hon in.
Men då säger man till henne att vi måste till tunnan och slänga bajspåsen, då traskar hon iväg mot den och sätter sig nedanför när vi kommer fram som för att säga:
-Matte, här är tunnan, kan vi gå in nu?

Ibland undrar jag om hon inte är äldre faktiskt och redan kan saker och ting...
Nästan så man blir rädd ibland, var ska detta sluta?
Hon som kommer lära mig istället?

Då var det dags igen för skitsnack ;)
Har inte vågat skriva nåt om Novas mage på ett par dagar, men dom senaste 3 dagarna har det bara gått framåt!
Inte ens lös en enda gång!
Så nu verkar det ha gett med sig äntligen, morötterna hon får kommer ut fullt bearbetade och inte som innan i samma konsistens i stort sett som hon åt dom.
Pigg och glad som vanligt är hon, men blir kaxigare och kaxigare för varje dag.
Och protesterar, säger jag åt henne nåt och putter till henne gör hon samma sak tillbaka eller fnyser ljudligt och blänger surt på mig men lyssnar i alla fall.
Men hon ska protestera, det bara är så.
Men så är vi ju 2 envetna fruntimmer ;D
Men det märks att hon är mentalt rastlös och nöjer sig inte längre med beröm bara när jag tränar trix med henne, hon ska ha nåt för jobbet.
Beställde godis till henne idag då det helt enkelt inte finns i nån butik här i stan :(
Foder går väl an ibland, men det är inte poppis alls.
Och idag fick hon leka med Zigge och jisses vad hon kaxade upp sig.
Zigge bara ignorerade henne totalt, tyckte hon var allmänt jobbig...
Körde lite apport med honom idag, gick så där men Nova hade kul i alla fall och förhoppningsvis lär hon sig av honom, i alla fall dom bra grejerna för han kan slå dövörat till totalt ibland, främst nu när det börjar bli löptikar på området...

Måste bara få visa en bild på favoritleken med en av katterna, Jonai

Foto: Nova och Jonai i tunneln.jpg

Kan säga att den där leken låter en del…

Framför allt när dom kör igång vid 1-2 på natten...
Morr och fräs + prassel...
Tur man är nattmänniska
J

Idag (söndag) har hon varit lite lös, men ingen diarré i alla fall.
Och hon verkar reglera magen själv nu, när hon känner att den är lite orolig så äter hon inte alls nästan utan delar upp sina mål på flera omgångar.
I vanliga fall äter hon ju allt hon får med god aptit.
Men inte idag inte.
Och jag väntar ivrigt på godiset jag beställde så jag kan börja träna henne ordentligt.
Och hoppas att hennes tänder kommer snart, hon är nästan helt tandlös på sidorna...
Så märgbenen hon får gnager hon på med framtänderna, foderkulorna hon får som belöning tar en evighet innan hon tuggat.
Tycker lite synd om henne faktiskt, den lilla vita pälsbollen…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar