söndag 23 augusti 2009

Femte veckan

Nu skriver jag vecka för vecka istället för dag för dag.

Började fundera på huvudgympa för Nova, men det var problem!
Hon fick ju inte äta nåt annat än maten och det måste vara uppblött och blandat med ris och fisk så leta godis är uteslutet.
Sen så fort hon får nåt mellan målen så reagerar magen :'(
Började lära henne lite småtrix i samband med maten men det räckte ju inte på långa vägar som hjärngympa märkte jag.
Berömde jag henne med rösten och gos så blev hon spattig och skulle bara leka så då var den övningen över.
Och hon var rastlös, det märks tydligt.
Började hitta på allt möjligt bus här för att aktivera sig trots att vi va ute en hel del.

Och hon skulle gå på diet tills hon är helt bra i magen vilket hon inte var riktigt än.
Hon var ju mästare på att plocka i sig nåt ute, gärna andra hundars bajs och snö.
Är snön ren går det bra, men minsta lilla sk*t så rasade magen :'(
Och det gjorde den precis nu...
Hon kom springandes till tidningarna, sprutt och fräs och sprutlackning


En aktivitetsboll hade jag också liggandes, men den var ju utesluten pga av magen.

Mimmi var lite intresserad i början OM jag stoppade i hemmagjord lever eller Frolic, annars låg den bara där och väntade å att jag skulle sparka till den med tårna och vråla AAAJJJ!
Nuzzy bar omkring på den ibland och Nova har inte visat minsta intresse alls, den är ju hård att bita i och verkar farlig.
Men tipset jag fick i ett forum om att hon ska få söka efter din favoritleksak var jag väldigt tacksam för, så långt tänkte ju inte jag...
Fast frågan är om Gibson, en av katterna går med på det;)


Hade funderat på kokta morötter som godis, hon får ju morotspuré i maten för fibrernas skull.
Och hon gillar morötter.

Brukade ju köra lite tass, tack och annat innan precis innan hon fick maten och då fick hon uppblötta kulor, men speciellt godisintresserad var hon inte, hon fick ju bara mat...

Det gick mest framåt med Novas mage dom närmaste dagarna, ett och annat bakslag men det rättade till sig relativt snabbt.
Förutom på tisdag kväll, då var det flytande igen:(

Men på lika gott humör som alltid, pigg och glad så hon verkade inte lida av det nämnvärt eller ha ont.
Och aptit för 5 hade hon...


Och började bli småkaxig mot andra hundar när första osäkerheten lagt sig så där fick jag verkligen bromsa om inte den andra hunden sa till.
Fortfarande väldigt försiktig mot främmande folk, men har hon träffat dom några gånger går det bra, hon gömde sig inte längre bakom mig.
Tror inte hon träffade så mycket folk hos uppfödaren som pratade med henne men å andra sidan är det lite skönt då det är raka motsatsen mot vad Nuzzy var, han skulle ju hälsa på allt och alla han såg bara dom tittade på honom...
Borstningen gick bättre och bättre nu när vi väl hade hittat en borste som är mjuk och gles men bada...
Nja, det var inget kul...

Och jag läste att man inte ska behöva bära valpar så länge i trappor.
Men hönsmamma som man var och man fick ju en chans att snosa henne i nacken;)
Men nedersta trappen (5 trappsteg) fick hon gå själv uppför och nerför ibland.
Bor på 2:a våningen och efter allt krångel med hennes mage orkade hon inte så mycket trappgående, hon hade problem att komma upp dom stackars 5 stegen ibland när magen fått ett bakslag.
Men nu verkade det gå framåt igen, men fick passa så hon inte ens åt snö ute för då rasade magen.

Och morotspuré hjälpte fortfarande kanonbra när den rasade, men blev lite dyrt i längden att köpa det.
Försökte göra egen men den hjälpte inte alls lika bra, undra vad dom har i barnmaten egentligen???

Och så snöade det 2 dagar i sträck, inte mycket men rekord än så länge för den vintern då det mest regnade, var kallt och regnade igen *suck*.

Och denna veckan vi gick ner till bäcken för första gången på förmiddagen, det var verkligen spännande tyckte hon.

Så mycket att utforska och det var snö!

Och till min stora lycka solsken så kamera på promenaden var ju ett måste.


Du går väl inte ifrån mig matte, lite läskigt här juh...



Vad är det för spännande på andra sidan


Stannar nog på denna sidan i alla fall.


Huh, man blev ju blöt om tassarna här juh


Snö, snö och åter snö, kul ställe!


Jag var glad så länge vi slapp regnet..

Senaste snöslasket frös på och sen kom det snö, snö och mer snö...
Och sen har det snöat hela dagen till Novas (och min) förtjusning)

Och hon började få rejält med päls, svansen såg inte så tanig ut längre heller;)


2 kommentarer:

  1. Du har mycket skriva för att hinna ikapp, låter som pest att ha en hund med diarrémage.. Stackars er och Nova.

    Väntar på fortsättningen.

    //Malin och Lilltass

    SvaraRadera
  2. Jotack, jag vet att det är mycket att skriva, hon är ju snart 11 månader...
    Kämpar med det, hehe

    SvaraRadera